Gurile de Aerisire ale tunelului
Halta Movileni Vezi pe hartă
Halta Movileni Vezi pe hartă
Construcția tunelului de la halta Movileni a început în anul 1890 și a fost finalizată șase ani mai târziu, fiind realizat după planurile arhitectului Ioan Cantacuzino, descendent al marii familii de boieri. Acesta a fost ridicat cu scopul de a deservi ruta Dorohoi – Iași, una dintre primele linii de cale ferată construite în secolul XIX în țara noastră. La începutul anilor 90 s-a demarat un proces de consolidare a tunelului, însă din lungimea totală de 964 m au fost refăcuți doar o sută, iar consolidarea a fost abandonată din lipsă de fonduri. Tunelul are două coșuri de aerisire, construite din cărămidă adusă de la fabrica din Ciurea. Un lucru interesant este faptul că tunelul a fost prima construcție cu temelie de ciment din țară, adus de la fabrica brăileană Portland. În 1944, la doar câteva sute de metri de gura tunelului se afla linia frontului, iar în zona din preajma tunelului se găsesc și astăzi mine de război, care pot exploda oricând dacă sunt atinse.